REGULAMIN OBSŁUGI PODRÓŻNYCH, ORAZ PRZEWOZU OSÓB i BAGAŻU
§ 1 - PODSTAWA PRAWNA, PRZEDMIOT I ZAKRES ZASTOSOWANIA REGULAMINU
- . Regulamin obsługi podróżnych, odprawy oraz przewozu osób i bagażu sporządzono w oparciu o :
- upoważnienie zawarte w art. 4 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. prawo przewozowe (t.j. Dz. U. 2017 1983, z późn. zm.),
- ustawę z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (t.j. Dz.U. 2017, poz. 2200 z późn. zm.),
- Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 181/2011 z dnia 16 lutego 2011 r. dotyczące praw pasażerów w transporcie autobusowym i autokarowym oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 2006/2004,
- ustawę z dnia 20 czerwca 1997 r. prawo o ruchu drogowym (t. j. Dz. U 2017, poz. 1260 z późn. zm.),
Regulamin określa warunki obsługi podróżnych, odprawy oraz przewozu osób i rzeczy, realizowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w transporcie drogowym wykonywanym przez Firmę BUS-TRANS MARIAN BOGUCKI 91-075 ŁÓDŹ OKRZEI 19/25 lokal 59 zwanym dalej „Przewoźnikiem”.
- Przez użyte w Regulaminie określenia należy rozumieć:
- Pasażer/ Podróżny – osoba korzystająca z usługi przewozu organizowanego przez Przewoźnika na podstawie ważnego biletu;
- Przewoźnik – BUS –TRANS ,wykonujący przewóz Podróżnych na podstawie licencji na wykonywanie przewozu w krajowym transporcie drogowym w formie połączeń pospiesznych.
- Bilet jednorazowy – dokument, co do którego zostało określone na jaki kurs został wykupiony, z podaniem daty i godziny odjazdu oraz relacji przejazdu, z podaniem przystanku początkowego i końcowego w ramach kursu, na który bilet jest ważny, zakupiony w punktach sprzedaży biletów oraz u kierowcy bezpośrednio przed odjazdem danego kursu;
- Bilet imienny- dokument przesłany do Pasażera po jego zakupie w e-mailu (wydrukowany lub okazany kierowcy danego kursu na urządzeniu mobilnym) uprawniający do przejazdu wskazanej na nim osoby, na podanej trasie, w określonym terminie i za ustaloną cenę, który ważny jest wraz z dokumentem, potwierdzającym tożsamość Pasażera tj. dowód osobisty lub paszport ;
- Umowa przewozu – jest to umowa zawarta pomiędzy Przewoźnikiem a Pasażerem w chwili nabycia biletu jednorazowego bądź imiennego , na której podstawie Przewoźnik zobowiązuje się przewieźć za wynagrodzeniem czyli uiszczoną należnością za bilet, Pasażera i jego bagaż z wybranej miejscowości do miejscowości docelowej, wskazanej na bilecie, o określonych godzinach, w określonym dniu;
- Rozkład jazdy – plan przejazdów autobusu na trasie, z wyszczególnieniem godzin odjazdów z przystanków (w czasie lokalnym), godzin przyjazdów oraz nazw przystanków. Rozkład jazdy dostępny jest w punktach sprzedaży biletów, portalu e-podroznik.pl;
- Bagaż podręczny – bagaż o wadze do 5 kg, który pasażer może zabrać ze sobą do kabiny pasażerskiej, pozostający pod bezpośrednią opieką Pasażera;
- Bagaż podstawowy – bagaż za dodatkową opłatą według cennika przewozu osób i bagażu , który pasażer przekazuje do luku bagażowego.
- Dokonanie zakupu biletu Przewoźnika u Kierowcy oznacza zawarcie umowy przewozu oraz akceptację postanowień niniejszego Regulaminu.
- Dokonanie zakupu biletu Przewoźnika przez portal www.e-podróżnik.pl oznacza zawarcie umowy przewozu oraz akceptację postanowień niniejszego Regulaminu oraz Regulaminu Portalu www.e-podroznik.pl, które się wzajemnie uzupełniają i są jednakowo ważne.
- Przewoźnik jest zobowiązany do zawarcia umowy przewozu osób w zakresie wynikającym z podanego do publicznej wiadomości rozkładu jazdy autobusów stanowiących załączniki do zezwoleń na realizacje regularnych przewozów na poszczególnych liniach.
- Wykonanie umowy przewozu uważa się za rozpoczęte z chwilą, gdy autobus w którym znajduje się Podróżny ruszy z miejsca odjazdu
§ 2 - PRAWA I OBOWIĄZKI PASAŻERÓW/ PODRÓŻNYCH
- Pasażer, który zakupił bilet imienny winien przybyć na wskazany w bilecie przystanek początkowy, co najmniej 10 minut przed planowanym odjazdem autobusu. Niestawienie się Pasażera w chwili planowanego odjazdu traktowane jest jako rezygnacja z przejazdu, bez prawa do zwrotu należności za zakupiony bilet.
- Pasażerowie z zakupionym biletem w przedsprzedaży mają pierwszeństwo w zajmowaniu miejsc w autobusie, pod warunkiem przestrzegania zapisów niniejszego Regulaminu, a w szczególności zapisu paragrafu 2 ust .
- Bilety zakupione w przedsprzedaży gwarantują miejsce jedynie przy wsiadaniu na przystanku, z którego są one zakupione.
- Pasażerowie są zobowiązani do:
- przestrzegania Regulaminu,
- zachowania biletu w stanie umożliwiającym jego odczytanie do czasu zakończenia przejazdu,
- stosowania się do zaleceń kierowcy autobusu,
- posiadania i okazania podczas kontroli dokumentu uprawniającego do korzystania z ulgowego przejazdu, zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Podczas wykonywania czynności kontrolnych pasażer ma obowiązek okazać na żądanie osoby dokonującej kontroli:
- wykupiony bilet na przejazd,
- dokument potwierdzający uprawnienie do ulgowego lub bezpłatnego przejazdu,
- dokument potwierdzający tożsamość pasażera w przypadku biletu zakupionego w przedsprzedaży przez portal e-podroznik.pl lub na stronie internetowej Przewoźnika
- Pasażer podróżujący bez ważnego biletu zobowiązany jest wnieść opłatę karną w kwocie 150 zł nałożoną przez obsługę autobusu lub osobę kontrolującą oraz wykupić bilet uprawniający do kontynuowania dalszej jazdy.
- Opłata karna powinna zostać wniesiona bezpośrednio po kontroli. W przypadku odmowy kontroler uprawniony jest do wylegitymowania pasażera, skierowania wniosku do Sądu oraz do natychmiastowego zaprzestania przejazdu osoby kontrolowanej.
- Wszystkie dzieci do lat 15 mogą podróżować wyłącznie pod opieką dorosłych. Dzieciom do lat 4-ech podróżującym bezpłatnie nie przysługuje prawo do zajmowania osobnego miejsca w autobusie.
- Podróżny może zająć w autobusie tylko jedno miejsce dla siebie oraz po jednym miejscu dla każdej jadącej z nim osoby, której wykupił bilet na przejazd danym autobusem.
- Podróżny nie może zająć miejsca zarezerwowanego przez przewoźnika dla innego podróżnego.
- Osoba niepełnosprawna poruszająca się na wózku inwalidzkim ma prawo zabrać bez dodatkowych opłat wózek do luku bagażowego autobusu.
- Płacąc za przejazd Podróżny ma obowiązek żądać wydania biletu oraz sprawdzić czy jest on właściwy. Bilet stanowi dowód zwarcia umowy przewozu i nabycia uprawnień do określonego w nim przejazdu.
- Wsiadanie i wysiadanie Podróżnych odbywa się wyłącznie na przystankach określonych w rozkładzie jazdy.
- Podróżny odpowiada za zawinione przez siebie, względnie przez osobę pozostająca pod jego bezpośrednią opieką uszkodzenie lub zanieczyszczenie autobusu albo innych urządzeń Przewoźnika, a także za uszkodzenie lub zniszczenie przewożonego mienia należącego do osób trzecich. W zaistniałej sytuacji Pasażer obowiązany jest zapłacić odszkodowanie z tego tytułu w wysokości rzeczywistych kosztów wyrządzonej szkody.
- Pasażer odpowiada także za szkody wyrządzone Przewoźnikowi i współpasażerom, powstałe w związku z przewozem bagażu.
- W autokarach Przewoźnika zabronione jest spożywanie napojów alkoholowych i innych środków odurzających, oraz palenie tytoniu i e-papierosów.
- Podczas przewozu psa na pokładzie autobusu.Przewożony pies musi:
- mieć nałożony kaganiec,
- być umieszczony w pojeździe w taki sposób, aby nie zagrażał bezpieczeństwu pasażerów i przewozu, nie zajmował miejsca przeznaczonego do siedzenia i nie narażał innych pasażerów na zanieczyszczenie odzieży,
- posiadać aktualną kartę szczepień.
§ 3 - PRAWA I OBOWIĄZKI PRZEWOŹNIKA
- Przewoźnik jest zobowiązany do zrealizowania przewozu Podróżnego i bagażu na trasie określonej w bilecie oraz zapewnienia Podróżnym odpowiednich warunków bezpieczeństwa, higieny oraz wygody i należytej obsługi w czasie przewozu.
- Za rzeczy oraz bagaż, które Podróżny przewozi ze sobą pod własnym nadzorem, Przewoźnik ponosi odpowiedzialność, tylko wtedy jeżeli szkoda powstała wyłącznie z jego winy.
- Przewoźnik odpowiada za rzeczy podróżnego umieszczone podczas przewozu w schowku bagażowym autobusu jak za przesyłkę, ponosząc skutki ich utraty, ubytku lub uszkodzenia tylko wtedy jeżeli ponosi za to winę.
- Powstanie szkody, na którą Podróżny został narażony podczas przewozu, powinno być zgłoszone niezwłocznie po jej ujawnieniu kierowcy danego kursu. Dodatkowo wszelkie szkody powinny być opisane w protokole szkody, sporządzonym natychmiast przez kierowcę i podpisane przez kierowcę i Podróżnego.
- Zakres i wysokość odszkodowania należnego Podróżnemu poszkodowanemu z winy Przewoźnika ustala się na zasadach określonych odnośnymi przepisami ustawy Prawo przewozowe i Kodeksu cywilnego.
- Wysokość odszkodowania należnego od Przewoźnika, ubytek lub uszkodzenie rzeczy nie może przewyższać zwykłej wartości rzeczy.
- Przewoźnik może powierzyć wykonanie przewozu innym przewoźnikom.
- Przewoźnik jest zwolniony z obowiązku przewozu, jak również ma prawo nie dopuścić do przewozu lub usunąć z autokaru bez prawa do rekompensaty za bilet:
- osoby w stanie wskazującym na spożycie alkoholu lub środków odurzających,
- osoby zachowujące się w sposób uciążliwy dla współpasażerów,
- osoby zagrażające bezpieczeństwu lub porządkowi w podróży,
- osoby odmawiające zapłacenia należności za przewóz lub okazania dokumentu uprawniającego do przewozu.
- Osobami uprawnionymi do wykonywania czynności kontrolnych są: uprawniony przez Przewoźnika kontroler, Kierowca oraz Przewoźnik.
- Za niezrealizowanie podróży z winy Przewoźnika Podróżnemu przysługuje zwrot kwoty stanowiącej równowartość biletu za nie pokonany odcinek trasy docelowej.
§ 4 - BILETY
- Bilet upoważnia pasażera do wejścia do autobusu wyłącznie na przystanku z którego został wykupiony i wyłącznie o godzinie wskazanej na bilecie. Wszelkie odstępstwa od tej zasady możliwe są tylko i wyłącznie po wcześniejszym uzgodnieniu ich z Przewoźnikiem.
- Przedsprzedaż biletów prowadzona jest przez punkty sprzedaży biletów oraz przez portal e-podroznik.pl. drukowany bezpośrednio przez pasażera.
- Transakcja internetowa i sprzedaż biletów w przedsprzedaży przez portal e-podróżnik jest realizowana nie później jak 60 minut przed odjazdem autobusu z przystanku początkowego. Sprzedaż biletów w punktach sprzedaży jest dokonywana nie później niż na 15 minut przed odjazdem autobusu z przystanku początkowego.
- Sprzedaż biletów bezpośrednio przed odjazdem prowadzona jest przez kierowcę autobusu.
- Bilet jest dokumentem, który nie może być odstąpiony innej osobie.
- Bilet nie jest fakturą VAT. Przewoźnik wystawia faktury VAT w związku ze sprzedażą biletów w zgodnie z obowiązującymi przepisami. W przypadku nabywcy biletu nie będącego podatnikiem podatku VAT faktura jest wystawiana tylko na żądanie nabywcy. Przy zakupie biletu na portalu e-podroznik.pl Pasażer może automatycznie zażądać wystawienia faktury VAT. Faktura jest wystawiana w związku ze zgłoszeniem Pasażera, na podstawie przesłanego biletu do biura Przewoźnika, w terminie 14 dni od daty jego zakupu.
- Faktury, duplikaty faktur oraz faktury korygujące są wystawiane i dostarczane w formie elektronicznej lub w formie papierowej.
- Bilet sprzedawany jest bez przydziału określonego numeru miejsca w autokarze.
- Pasażer ma możliwość wykupienia dodatkowego miejsca dla siebie według aktualnie obowiązującej taryfy.
- Przewoźnik podaje do wiadomości publicznej aktualne cenniki i zapewnia zainteresowanym podróżnym bezpłatny wgląd do przepisów przewozowych w biurze Przewoźnika, oraz autokarach
- W przypadku nagłego odwołania kursu pasażerowi przysługuje zwrot 100%ceny zakupionego biletu
- Zwrot i wymiana biletów zakupionych w przedsprzedaży przez portal e-podroznik.pl jest możliwy tylko i wyłącznie na warunkach określonych w regulaminie portalu e-podroznik.pl
- W przypadku rezygnacji przez Pasażera z odbycia podróży, przysługuje mu zwrot należności stosowny do niewykorzystanego świadczenia przewozowego. Zwrotu należności za niewykorzystany bilet dokonuje biuro, w którym zakupiono bilet. Nie dokonuje się zwrotu kosztów nabycia biletu, gdy: upłynął termin ważności biletu, bilet jest zniszczony w stopniu uniemożliwiającym jego identyfikację lub Pasażer nie posiada oryginału biletu.
- Warunkiem przyznania zniżki na zakup biletu jest okazanie stosownego dokumentu w chwili zakupu biletu oraz podczas kontroli biletów w autokarze. W przypadku nieposiadania dokumentów uprawniających do przyznania zniżki podczas przejazdu, obsługa autokaru jest zobowiązana i uprawniona do pobrania dopłaty do pełnej ceny biletu.
- W przypadku, gdy z oferty wynika, że Pasażerowi przysługuje więcej niż jedna zniżka, stosuje się wówczas największą przysługującą zniżkę. Nie ma możliwości łączenia zniżek.
- Przewoźnik stosuje się do ulg ustawowych w komunikacji pośpiesznej określonych odrębnymi przepisami prawa w tym min. ustawą z dnia z dnia 20 czerwca 1992 r.o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego (Dz.U. 2012, poz. 1138 z późn. zm.) wraz z przepisami wykonawczymi oraz ulg handlowych.
- Przysługujące Pasażerowi zniżki nie sumują się.
§ 5 - BAGAŻ
- Podróżny może zabrać ze sobą do wewnątrz autobusu drobne rzeczy osobiste oraz jeden bagaż podręczny, który: nie utrudnia przejścia, nie przeszkadza podróżnym i nie naraża ich na niewygodę, jest trzymany przez Podróżnego w ręku, na kolanach, nie wymaga do przewozu więcej przestrzeni niż ta, którą podróżny ma do swej dyspozycji pod siedzeniem. Pozostałe bagaże nie stanowiące bagażu podręcznego muszą być umieszczone w luku bagażowym.
- Z przewozu określonego w ust. 1 są wyłączone:
- rzeczy, których przewóz jest zabroniony na podstawie odrębnych przepisów administracyjnych, celnych i sanitarno – porządkowych, w tym: materiały cuchnące, zapalne, łatwopalne, wybuchowe, żrące, trujące, radioaktywne,
- rzeczy niebezpieczne lub mogące wyrządzić szkodę osobom lub mieniu przewoźnika,
- nabita broń palna (zakaz nie dotyczy osób, które są uprawnione do jej noszenia ze względu na pełnione funkcje),
- rowery.
- W przypadku przewożenia bagażu o wartości przekraczającej 400 zł, fakt taki należy zgłosić kierowcy przed włożeniem bagażu do luku bagażowego.
- Rzeczy szczególnie cenne (gotówka, papiery wartościowe, biżuteria, elektronika), oraz posiadające wartość naukową winny być przewożone wyłącznie jako bagaż podręczny.
- Bagaż znajdujący się w lukach bagażowych udostępniany jest pasażerom wyłącznie przez obsługę i wyłącznie na wyznaczonych przystankach. Samowolne umieszczenie przez pasażera bagażu w luku bagażowym zwalnia Przewoźnika z odpowiedzialności za szkody wynikłe z utraty, ubytku lub z uszkodzenia w/w bagażu.
- Niedokonanie przez pasażera zgłoszenia bagażu, o którym mowa w paragrafie 5 ust. 3 i 4 Regulaminu lub przewożenie go przez pasażera bez ważnego biletu bagażowego, jak również samowolne umieszczenie go w luku bagażowym, zwalnia przewoźnika z odpowiedzialności za szkody wynikłe z utraty, ubytku lub z uszkodzenia w/w bagażu.
- W razie uzasadnionego podejrzenia, że bagaż Podróżnego zawiera rzeczy, o których mowa w paragrafie 5 ust. 2 Przewoźnik lub kierowca ma prawo sprawdzić w obecności Podróżnego zawartość tego bagażu, a w razie potwierdzenia podejrzeń-odmówić zabrania go do przewozu.
- Przewoźnik ma prawo odmówić zabrania bagażu, jeżeli nie spełnia on wymogów określonych w niniejszym Regulaminie.
§6 - REKLAMACJE, SKARGI I WNIOSKI
- Reklamacje, skargi i wnioski wynikające z realizacji umowy przewozu należy kierować pisemnie (listem poleconym) na adres Przewoźnika tj: FIRMA USŁUGOWO HANDLOWA BUS TRANS MARIAN BOGUCKI 91-075 ŁÓDŹ OKRZEI 19/25 LOKAL 59 lub pocztą elektroniczną na adres marinbobucki@wp.pl w okresie trzech miesięcy od zaistnienia okoliczności będących przedmiotem reklamacji.
- Wszelkie reklamacje, skargi lub wnioski rozpatrywane będą niezwłocznie, nie później jednak jak w terminie 30 dni od dnia ich otrzymania przez Przewoźnika, z zastrzeżeniem sytuacji, w których zaistnieje potrzeba uzyskania dodatkowych wyjaśnień od Pasażera lub usunięcia braków reklamacji.
- W szczególnie uzasadnionych przypadkach termin do rozpatrzenia reklamacji, skargi bądź wniosku może zostać przedłużony do trzech miesięcy, od daty ich otrzymania przez Przewoźnika. Pasażer lub osoba wnosząca odwołanie w jego imieniu, zostanie o fakcie przedłużenia terminu powiadomiona pisemnie listem poleconym na adres wskazany w reklamacji, skardze lub wniosku lub też elektronicznie, w przypadku złożenia reklamacji lub skargi drogą elektroniczną. Zawiadomienie to winno nastąpić przed upływem terminu 30 dni do rozpatrzenia reklamacji, skargi bądź wniosku przez Przewoźnika.
- Osobą uprawnioną do składania reklamacji jest Pasażer, jego przedstawiciel ustawowy, opiekun prawny, następca prawny bądź pełnomocnik.
- Reklamacje złożone przez osoby trzecie, nie mające upoważnienia bądź pełnomocnictwa do występowania w imieniu Pasażera nie będą rozpatrywane.
- Celem ułatwienia i przyśpieszenia procedury reklamacyjnej, do zgłoszenia reklamacyjnego lub skargi powinny być dołączone: oryginały lub kopie dokumentów dotyczących zawarcia umowy przewozu, w szczególności bilet na przejazd itp. oraz kopie innych dokumentów związanych z rodzajem i wysokością roszczenia, tak aby można było należycie ustalić przedmiot reklamacji bądź skargi.
- W sytuacji, gdy reklamacja lub skarga nie odpowiada warunkom wyżej określonym lub zgłoszone roszczenie nie znajduje potwierdzenia w przesłanych dokumentach, Przewoźnik wzywa wnoszącego reklamację bądź skargę, aby usunął zaistniałe braki w terminie 14 dni od dnia otrzymania wezwania. Nieusunięcie braków w terminie powoduje pozostawienie reklamacji bez rozpoznania.
§ 7 - OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH
Przewoźnik zobowiązuje się do ochrony jakichkolwiek danych osobowych, podanych przez Pasażera w celu zawarcia umowy przewozu zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (t. j. Dz. U. 2016, poz. 922, z późn. zm.).
§ 8 - POSTANOWIENIA KOŃCOWE
- Niniejszy Regulamin wchodzi w życie w dniu jego ogłoszenia.
- W zakresie nieuregulowanym w niniejszym Regulaminie mają zastosowanie przepisy adekwatnie wyliczone w § 1 ust. 2 niniejszego Regulaminu oraz w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. kodeks cywilny (t.j. Dz. U. 2017 poz. 4597 z późn. zm.) oraz przepisy wykonawcze ww. aktów prawnych.
- Przewoźnik zastrzega sobie prawo do zmiany niniejszego Regulamin